Kdo je Scrum Product Owner in kaj je njegova odgovornost?
Product Owner je tista oseba v Scrum ekipi, ki visoko dvigne roko in s ponosom reče: “Prevzamem odgovornost, da bomo v tej ekipi delali prave stvari v pravem vrstnem redu in bomo s tem dostavili kar največ vrednosti svojim deležnikom.” Če ste resnično dojeli pomen tega stavka, lahko nehate brati ta članek. Če niste, potem vabljeni, da nadaljujete z branjem.
Najprej moram poudariti, da Product Owner ni vloga v Scrum ekipi. V ogrodju Scrum namreč že od zadnje dopolnitve Scrum vodiča novembra 2020 nimamo več vlog. Kaj pa potem imamo, če nimamo vlog? Imamo odgovornosti (angl. accountabilities). Oseba, ki je v Scrum ekipi Product Owner, torej nima vloge Product Ownerja, ampak prevzame specifične odgovornosti. V Scrum ekipi nikoli ne kažemo s prstom na nekoga in rečemo: “Ti si Product Owner, zato moraš ti to narediti.” Product Owner je res odgovoren za določene stvari, ampak kdo točno v ekipi bo te stvari opravil, se bodo dogovorili člani Scrum ekipe.
Glavne odgovornosti
Product Owner je v prvi vrsti odgovoren za maksimiziranje vrednosti izdelka, ki nastaja kot rezultat dela celotne Scrum ekipe. Product Owner je v ekipi najbolj odgovoren za končni produkt oziroma rezultat projekta, pa naj bo rezultat dober ali slab. Z uvrščanjem pravih oziroma ustreznih nalog na Product Backlog in nenehnim prioritiziranjem teh nalog namreč vpliva na delo, ki ga opravljajo člani ekipe. To pomeni, na katerih nalogah delajo in v kakšnem vrstnem redu jih delajo.
“Product Owner ni zgolj projektni vodja, ki dodatno tudi zapisuje uporabniške zahteve in jih malenkost prioritizira.” - Roman Pichler, Agile Product Management with Scrum: Creating Products That Customers Love
Dodatno je Product Owner odgovoren za učinkovito upravljanje Product Backloga. Narediti mora vse, kar je v njegovi moči, da ima Scrum ekipa dober in kakovosten Product Backlog*, ki odraža resnično stanje ter zajema želje in potrebe vseh deležnikov. To pomeni, da so naloge na Product Backlogu jasne in razumljive, urejene po prioriteti ter da so najpomembnejše naloge dovolj majhne in dobro definirane.
*Več o tem, kakšen je dober Product Backlog kdaj drugič. Za zdaj zgolj to, da mora biti DEEP.
Druge lastnosti
Product Owner ima vizijo o tem, kakšen naj bi bil končen produkt in kako bo ta ljudem odpravil težave in olajšal življenje. V Scrumu to vizijo uradno imenujemo cilj produkta (Product Goal). In ni dovolj, da ima Product Owner to vizijo zgolj v svoji glavi. Product Owner mora biti odličen komunikator in biti sposoben vse vpletene navdušiti nad vizijo, kar pripomore k dvigu motivacije in zavzetosti preostalih članov Scrum ekipe.
Product Owner je vedno ena oseba, ne skupina, odbor ali komité. Vsem deležnikom mora biti jasno, kdo je odgovoren za maksimiziranje vrednosti izdelka. In to je Product Owner. Vsakdo, ki bi želel vplivati na razvoj izdelka ali potek projekta, se mora obrniti na Product Ownerja in ga skušati prepričati, da je njegova ideja res tako dobra, da se jo uvrsti na Product Backlog.
Product Owner mora biti opolnomočen za sprejemanje odločitev in vsi drugi morajo spoštovati in upoštevati njegove odločitve. Ne sme se dogajati, da pride do učinka HiPPO (Highest Paid Person’s Opinion), ko višje rangirani ljudje preglasijo Product Ownerja zgolj zato, ker so mu nadrejeni.
Product Owner mora imeti dovolj časa za opravljanje svojih nalog, saj sicer hitro postane ozko grlo pri sprejemanju odločitev v ekipi. To pomeni tudi, da mora biti v vsakem sprintu dovolj časa na voljo svoji ekipi za dodatne informacije glede tekočih nalog in tistih, ki še čakajo na izvedbo v prihodnjih sprintih.
Naj omenim še, kdo ni Product Owner. Product Owner ni Scrum Master, ni projektni vodja in ni vodja ekipe. Predvsem pa ni nadrejen drugim članom Scrum ekipe in jim ne ukazuje, kako naj opravljajo svoje delo.
“En posameznik ne sme nikoli biti hkrati Scrum Master in Product Owner.” - Roman Pichler, Agile Product Management with Scrum: Creating Products That Customers Love
Za konec
Ena najpomembnejših nalog Product Ownerja je sprejemanje odločitev. Predvsem glede tega, česa ekipa ne bo delala, in nato stati za svojimi odločitvami ter sprejeti njihove posledice. Henrik Kniberg v odličnem videu Agile Product Ownership in a Nutshell pove, da je ne najpomembnejša beseda, ki jo mora znati reči Product Owner. Reči ja vsaki novi zahtevi deležnikov je enostavno in s tem početjem se seznam nalog, ki čakajo na izvedbo, zgolj podaljšuje.
V zadnjih desetih letih sem delal z desetinami Scrum ekip in na žalost sem srečal dokaj malo res dobrih Product Owner-jev. V mislih imam takšne, ki znajo v vsakem trenutku z entuziazmom predstaviti vizijo produkta, ki se z veseljem pogovarjajo in posvetujejo z vsemi deležniki, ki sprejemajo odločitve in imajo pogum delati dobre produkte z visoko dodano vrednostjo. Bodite takšen Product Owner.